Пояснительная записка по курсу английского языка “Incredible English” В условиях современного мира иностранный язык является реально востребованным как инструмент межкультурного общения, способный помочь в решении жизненно важных проблем.
Модель коммуникативной компетенции учитывает как языковые, так и коммуникативные потребности учащихся. Она показывает, что успешность коммуникации зависит как от знания грамматических структур изучаемого языка, лексических, семантических и фонологических особенностей построения высказывания, так и от умения применять эти знания на практике, в конкретной ситуации общения. Цели данного курса базируются на фундаментальных целях образования. Курс признает необходимость помочь учащимся в применении их учебных навыков, а так же в развитии личностных качеств и навыков межличностного общения.
Задачи курса:
Развитие языковых навыков
Развитие учебных стратегий
Обучение для жизни
Понимание себя и других
Обучение другим предметам через английский язык
Данная программа основана на материале известного аутентичного курса “ Incredible English ”, созданного британским издательством “Oxford University Press”. Кому предназначен данный курс? Курс “ Incredible English ” предназначен для учащихся в возрасте от 6 до 13 лет. Рекомендуется следующее распределение уровней по возрастам: Уровень 1 – 6 лет-7лет; Уровень 2 – 7-8 лет; Уровень 3 - 9-10 лет; Уровень 4 – 10-11лет; Уровень 5 - 11-12 лет; Уровень 6 – 12-13 лет. Состав УМК. В состав УМК входят следующие компоненты:
Книга для учащихся
Рабочая тетрадь
Книга для учителя с ксерокопируемыми тестами и дополнительными заданиями
Набор аудиодисков
Ресурсный пакет для преподавателя
DVD и рабочая тетрадь
Книга для учащихся содержит учебный материал, предназначенный для изучения в классе, включая истории, песни, игры и другие задания. Девять основных разделов основываются на темах, соответствующих интересам детей соответствующей возрастной группы. Так же имеются три раздела посвященные праздникам и три культурологических раздела о жизни четырех детей из разных стран мира. Рабочая тетрадь наполнена интересными и увлекательными заданиями типа головоломок для тренировки языкового материала. В конце каждого раздела имеется секция самооценки. В конце тетради имеется словарь в картинках с наклейками для того, чтобы учащиеся овладели навыками организации и запоминания ключевой лексики. Книга для учителя служит четким и гибким сопровождением для преподавателя по всем аспектам курса. Она включает:
Содержание
Введение в курс
Банк игр и заданий
Список возможного для использования в классе языка
Пошаговые инструкции на каждый раздел учебника с дополнительными предложениями
Расшифровки всех записей
Ответы ко всем заданиям
Методическое сопровождение к праздничным урокам, включая культурологическую информацию
Ксерокопируемые тесты
Ксерокопируемые страницы портфолио
Список слов, содержащий ключевые слова и выражения
CD с тестовыми материалами для прослушивания.
Аудиодиски сопровождают материалы курса на каждом уровне, содержат все песни, рифмовки, истории и другие задания на аудирование Ресурсный пакет для преподавателя содержит:
Флешкарты
Текстовые карточки
Буклет ксерокопируемых материалов
Книга карточек по историям из книги для учащихся
Игрушка
Волшебная коробка для материалов к урокам
Постер
DVD и рабочая тетрадь поддерживает межпредметный аспект курса и является интерактивным дополнением к нему. Рабочая тетрадь содержит задания для учащихся и сопровождение для преподавателя для эффективной работы с материалами DVD. Методические основы УМК Метафорой данного курса является набор инструментов, который представляет многообразную природу изучения и преподавания языка. В отделениях метафорического набора преподаватели находят то, что им нужно для преподавания, а учащиеся открывают для себя то, что им нужно освоить в английском языке. Эта концепция отражена в книге для учащихся в образе Mr. Fixit с набором инструментов и коробки Нортона (птица, персонаж курса), которая используется на занятиях. Дети более эффективно изучают иностранный язык, если они слышат и видят его в значимом контексте до того, как начинают использовать его сами. Так же они должны быть вовлечены в разнообразные и интересные им задания. В соответствии с данным подходом преподавателю необходимо:
Делать соединения с развитием понимания мира у учащихся
Использовать родной язык учащихся в качестве мостика к изучению английского языка
Использовать каждую возможность для того, чтобы говорить на английском языке
Использовать возможности освоения языка в процессе организации и подготовки заданий, а так же говоря о ближайшем окружении учащихся
Учащимся необходимо:
Стать эффективными и независимыми учениками
Развивать осознание собственных учебных стратегий
Выполнять задания, соответствующие их различным стилям обучения
Иметь возможность обдумывать, какие стратегии наилучшим образом помогают им в учебе
Данный курс помогает в осуществлении этих задач, обеспечивая материал для поддержки различных стилей обучения:
Лингвистический: истории, язык преподавателя;
Музыкальный: песни и рифмовки;
Кинестетический: игры на действие, задания на прослеживание и присоединение, итд;
Визуальный: рисунки, диаграммы, флешкарты, вырезание и приклеивание, наблюдение (посмотри и найди);
Математический: задания, где необходимо устанавливать последовательность элементов;
Естественнонаучный: задания, основанные на явлениях природы, включая наблюдение, категоризацию, циклы;
Межличностный: игры в кругу, парные и групповые задания;
Личностный: личная коллекция слов (Словарь в картинках)б размышление и рассказ о собственных возможностях, постановка целей.
Курс так же предлагает богатый визуальный и аудио контекст, который помогает повысить уровень визуальной и аудио грамотности через:
Предположение, прослушивание и чтение историй
Встреча со знакомыми героями в заданиях перед историями и после историй
Взаимодействие с игрушкой
Использование визуальной поддержки (иллюстрации в книге для учащихся и рабочей тетради, флешкарты, постер, и весь визуальный материал, который учащиеся делают в классе).
Акцент на персональное, социальное образование и образование в области здоровья представлен в песнях, историях, рифмовках и последующих заданиях.
Курс использует все имеющиеся возможности для поощрения соответствующего поведения, чувства общности, заботы о других и развития хороших взаимоотношений
Накопление знаний о культуре и кросс-культурные сравнения являются неотъемлемой частью изучения языка.
Для учащихся важно:
Развивать осознание людей вокруг
Узнавать о людях, живущих в других странах
Понимать различное и общее между их собственной и другими культурами
Одним из ключевых элементов курса является обучение другим предметам через английский язык. Курс осуществляет прямую связь с такими предметами, как математика, естественные науки, искусство и персональное, социальное образование. Каждый раздел содержит секцию, которая имеет целью связать тему раздела с одним из предметов.
Данная секция включает:
Новую лексику
Задания на аудирование и чтение, которые развивают понимание предмета и тренируют навыки, специфические для конкретного предмета
Практическое задание, позволяющее учащимся быть лично вовлеченными в тему
Ксерокопируемый лист материалов для преподавателей, которые хотят продолжить работу над темой.
Каждый раздел содержит три секции, которые являются частью процесса оценки. Они имеют целью:
Повысить уровень осознания потенциала учащихся
Помочь учащимся понять цель уроков и их учебы
Усилить чувство достижения
Курс так же предлагает задание на самооценку. Акцент делается на приложение усилий для выполнения задания, а не на то насколько хорошо учащийся справляется с ним.
В помощь наблюдениям преподавателя курс предлагает две ксерокопируемые карты достижений, которые могут быть использованы для постоянной записи сведений о поведении и достижений лингвистических целей по разделам. Критерии перечислены на картах, они являются предложениями, так же имеется пространство для собственных пометок преподавателя.
Книга для учащихся содержит девять основных разделов. Каждый раздел состоит из 10 основных и двух дополнительных уроков.
В дополнение к девяти основным разделам имеется секция Праздников, состоящая из 4 уроков и секцию Культура, которая состоит из трех мини-разделов (два урока на раздел) Структура раздела:
Введение лексики
Тренировка лексики
История
Грамматика
Параллельная история
Письмо
Обучение для жизни
Обучение через английский (2 основных урока + 1 дополнительный)
Повторение
Обзор и самооценка
Перечень рекомендуемого учебно-методического обеспечения
Sarah Phillips, Michaela Morgan, Mary Slattery Class Book 1 Oxford University Press
Sarah Phillips, Michaela Morgan, Mary Slattery Activity Book 1 Oxford University Press
Mary Slattery Teacher’s Book 1 Oxford University Press
Sarah Phillips, Michaela Morgan, Mary Slattery Class Book 2 Oxford University Press
Sarah Phillips, Michaela Morgan, Mary Slattery Activity Book 2 Oxford University Press
Mary Slattery Teacher’s Book 2 Oxford University Press
Sarah Phillips, Michaela Morgan Class Book 3 Oxford University Press
Sarah Phillips, Michaela Morgan Activity Book 3 Oxford University Press
Nick Bear Teacher’s Book 3 Oxford University Press
Peter Redpath, Michaela Morgan, Sarah Phillips Class Book 4 Oxford University Press
Peter Redpath, Michaela Morgan, Sarah Phillips Activity Book 4 Oxford University Press
Nick Bear Teacher’s Book 4 Oxford University Press
Sarah Phillips, Peter Redpath Class Book 5 Oxford University Press
Sarah Phillips, Peter Redpath Activity Book 5 Oxford University Press
Nick Bear Teacher’s Book 5 Oxford University Press
Примерное тематическое планирование по курсу Incredible English 1
Раздел
| Основной язык
| Обучение через английский (CLIL)
| Дополнительный язык (истории, песни, итд)
| Навыки
| Познавательные навыки
Обучение для жизни
| Кол-во часов
| Unit 1 Hello, Mr. Fixit!
| Greetings:
Hello, Goodbye
Characters:
Flo, Fred, Titch, Bing, Poppy, Mr. Fixit, Norton
Colours: red, blue, yellow, green, black, white, orange, purple, pink, grey, brown
Numbers: 1-12
Structures: What’s your name?
I’m (name)
My favourite colour’s…
| Maths: shapes: big, small; triangle, square, rectangle, circle
How many triangles can you see?
| Open the kit.
What’s in the kit today?
I’m Fred.
Sorry!
What colour’s your bag?
It’s green Look, Mr. Fixit’s here.
What’s this?
It’s my fixit kit.
Children
Now, I’ve finished
Tap, clap
Stand up
Sit down
Line up
Are you ready?
now
| Reading:
- read a story
- Read the colour words
- Recognize initial letters of colour words
Listening:
Listen to a story
Recognize the characters, greetings, numbers and colours
Do a colour dictation
Follow a maze
Match words that start with the same sound
Speaking:
Say a chant
Say a rhyme
Sing a song
Talk about your favourite colour
Act out your own story
| Cognitive skills:
Create your own version of a story
Learn some classroom instructions
Count and classify shapes
Identify shapes within a picture
Order a series of pictures
Continue repeated sequences by drawing the next shape
Solve a “what’s missing” puzzle Learning for life:
Following instructions Cut and make:
A picture made up of shapes
|
| Unit 2 The school show
| Family members:
Mum, Dad, Grandma, Grandpa, brother, sister, aunt, uncle, cousin
Structures:
How old are you?
I’m (age)
| Art:
People: man, woman, boy, girl
Who can you see in this picture?
I can see a man
Extension vocabulary (optional): men, women, boys, girls
| Who’s this?
This is…
Pleased to meet you
In row one His/her
Family That’s not polite!
Oh dear!
Watch this trick!
Mr. Fixit got an idea.
Bird Photo Well done!
Good luck!
All night long.
| Reading:
Read a story
Read the words for family members
Recognize initial letters of family members words
Writing:
Write the family member and people words
Listening:
Listen to a story
Recognize words for colours, family members, people
Do a colour dictation
Match words that start with the same sound
Speaking:
Sing two songs
Say a rhyme
Ask and answer about names and ages
Talk about your family
Act out your own story
| Cognitive skills:
Sing a song as a two-part round (optional)
Create your own version of a story
Talk about painting of people
Colour a picture using a key
Recreate part of a painting by colouring (optional)
Find answers to an odd one out puzzle Learning for life:
Encouraging and supporting your friends Cut and make:
A picture of someone important to you and a frame
|
| Unit 3 The picnic
| Food and drink:
Apple, banana, orange, cake, juice, fizzy drink, biscuit, sandwich, yoghurt, chocolate bar Structures:
I’ve got
| Science:
Sugar content:
How many spoons of sugar?
Three spoons of sugar
Food and drink:
sugar, cereal bar, bread roll, carrot, milk
| Pass me a sandwich, please.
Here you are.
Thank you/thanks My favourite!
Lunch Park, picnic, naughty
What have you got?
Can I have a banana, too? It’s time for tea.
Wash your hands
Show me your hands
What clean/dirty hands!
| Reading:
Read a story
Read the food and drink words
Recognize initial letters of words
Match words with their shapes
Writing:
Write the food and drink words
Listening:
Listen to a story
Recognize food and drink words
Match words that start with the same sound
Speaking:
Say a chant
Say a rhyme
Sing a song
Talk about what you’ve got
Agree to swap something with someone else
Act out your own story
| Cognitive skills:
Create your own version of a story
Talk about sugar content of food and drink
Choose healthy foods for snacks
Add small numbers together mentally
Solve a “what’s missing” puzzle
Learning for life:
Washing your hands before meals
Cut and make:
A paper spoon showing healthy and unhealthy food
A ’healthy snacks’ mobile (optional)
|
| Unit 4 The toy cupboard
| Toys:
Car, doll, ball, robot, teddy, train, bike, plane, computer, puppet
Structures:
Where’s my…?
It’s here
It isn’t here
| Science:
Materials:
Plastic, wooden, metal, fabric
| What a mess!
Put the robot away What colour’s the ball? Here’s your car
Here’s the ball
Can you see my teddy?
I want my doll! Come and share a toy with me.
Your turn/my turn
Sing a song
Read a book
Play a game
| Reading:
Read a story
Read the toy words
Recognize initial letters of words
Writing:
Write the words for toys and materials
Complete a crossword
Listening:
Listen to a story
Recognize words for toys and materials
Match the words that start with the same sound
Speaking:
Sing two songs
Say a rhyme
Ask where things are, and answer
Say what things are made of
Act out your own story
| Cognitive skills:
Create your own version of a story
Add small numbers together mentally
Identify what materials some toys are made of
Play a game with a spinner
Play a dominoes game matching toys and materials
Find answers to an odd one out puzzle Learning for life:
Sharing things and playing together Cut and make:
A spinner showing four materials
|
| Unit 5 Puppets
| Parts of the body:
Head, body, arms, legs, hands, feet, fingers, toes
Structures:
It’s got
| Maths:
block graphs:
Count the blocks. How many children have got blonde hair? Parts of the face:
Hair, eyes, nose, mouth, ears, face
Blonde What colour hair/eyes have you got?
I’ve got red hair and green eyes.
| Move the legs
That’s easy!
That’s impossible!
Wait a minute.
Don’t be silly! Look at my puppet!
What colour is his body?
What colour are his hands?
Where is the puppet box?
Here it is.
Fred makes a fantastic puppet. Clap in (twos).
Stretch up high.
Touch the sky.
| Reading:
Read a story
Read the words for body and face parts
Recognize initial letters of words
Match words with their shapes
Writing:
Write the words for body and face parts
Complete a crossword (optional)
Listening:
Listen to a story
Recognize words for body and face parts
Match the words that start with the same sound
Speaking:
Sing two songs
Say a rhyme
Talk about body parts of puppets and toys
Say what colour eyes and hair you’ve got
Act out your own story
| Cognitive skills:
Identify missing pieces from jigsaw puzzle
Draw pictures using information from a key
Create your own version of a story
Play a “three in a row” game (optional)
Play a clapping game (song-based)
Divide numbers by 2 and 4, and find a remainder
Read information from simple block graphs
Make simple class block graphs
Solve a “spot the differences” puzzle
Learning for life:
Cooperating and taking turns Cut and make:
Paper people showing differences between people
|
| Unit 6 At the farm
| Animals:
Dog, cat, hen, duck, cow, sheep, goat, horse, donkey, rabbit
Structures:
I like
I don’t like
| Science:
Baby animals:
Foal, lamb, puppy, kitten, chick
The mother’s brown and red.
She’s got four babies. The babies are yellow. It’s a hen and four chicks.
Extension vocabulary (optional): farm, tractor, fence, pond, gate, field, window
| Animal noises: woof, miaow, quack, cluck, moo, baa, neigh, ee-aw Where are the ducks?
Over there.
What’s your favourite animal? Titch is scared of dogs
Help!
Poor Titch!
I love this spider! Come and feed the sheep.
Let’s feed/brush/walk/stroke the dog.
| Reading:
Read a story
Read the animal words
Recognize initial letters of words
Match halves of words (optional)
Writing:
Write the animal words
Complete a crossword (optional)
Listening:
Listen to a story
Recognize the animal words
Match the words that start with the same sound
Speaking:
Sing two songs
Say a rhyme
Talk about what you like and don’t like
Act out your own story
| Cognitive skills:
Learn some ‘English’ animal sounds
Sing an alternative version of a song, with animal sounds
Create your own version of a story
Play a Bingo game
Talk about the numbers of babies that different animals have
Complete a picture of a farm
Solve a “what’s missing” puzzle Learning for life:
Caring for animals Cut and make:
An animal book showing mother and baby animals
|
| Unit 7 At the park
| Action verbs;
Run, jump, walk, hop, fly, ride a bike, kick a ball, climb a tree, juggle, throw a frisbee
Structures:
I’m wearing…
| Science: growing up
Abilities:
Swim, talk, draw, read, write, walk He/she can read and write
How old is he/she?
| Come on!
Let’s ride our bikes!
Look at me!
Stop now, please.
That was fun! Are you ready? I’m stuck!
I can’t climb down!
Can you jump?
Trampoline
You can do it! Exercise is lots of fun.
Jump up and down
Touch your toes
Turn around
| Reading:
Read a story
Read the action and ability words
Recognize initial letters of words
Writing:
Write the clothes and weather words
Complete a crossword
Complete simple sentences
Listening:
Listen to a story
Recognize the animal words
Follow a route through a park
Match the words that start with the same sound
Speaking:
Say a chant
Say a rhyme
Sing a song
Talk about what you can and can’t do
Act out your own story
| Cognitive skills:
Create your own version of a story
Continue repeated sequences by identifying the next picture
Find out what children can do by reading a simple key with symbols
Talk about what children can do at different ages
Identify actions from parts of photos Learning for life:
Exercising to keep fit Cut and make:
A “photo album” showing yourself at different ages
|
| Unit 8 New clothes
|
Structures:
| Art: Weather:
Hot, cold, raining, windy, cloudy What’s the weather like?
It’s hot
Extension vocabulary (optional):
Sunny, snowing, foggy scarf, umbrella, gloves
| What have you got?
I’ve got a pink dress
A pair of (trousers/shorts/socks/shoes) It’s Poppy’s birthday
Flo’s got new clothes
Titch has got old clothes
What can I wear?
I hate them!
He’s got some special clothes
I’m a clown!
Perfect for a party! Stamp your feet
Clap your hands
Slap your legs
Tap your nose
…if you’re wearing something blue
| Reading:
Read a story
Read the clothes and weather words
Recognize initial letters of words
Writing:
Write the clothes and weather words
Complete a crossword
Complete simple sentences
Listening:
Listen to a story
Recognize the clothes words
Match the words that start with the same sound
Speaking:
Sing two songs
Sing a birthday song
Say what you are wearing
Say what the weather is like
Act out your own story
| Cognitive skills:
Sing a song as a two-part round (optional)
Follow a flow-chart maze
Create your own version of a story
Play an action game
Talk about paintings of weather
Draw and colour pictures showing different weather conditions
Find answers to an odd one out puzzle Learning for life:
Playing games an obeying rules
Cut and make:
A mobile showing four different kinds of weather
|
| Unit 9 House and home
| Parts of a house:
Living room, kitchen, bathroom, bedroom, hall, garage, garden
Structures:
Where’s …?
He’s/she’s in the…
| Geography: coordinates:
What’s in square B3?
Where is it in map 1? Places in a town:
House, bus stop, shop, school, park, cinema
| Knock, knock
Run and hide
Look inside
You’re in there! Mr. Fixit can’t find Norton
Norton’s missing!
Is he here?
Ecveryone looks for Norton
They look in the bathroom
That’s not Norton!
I can see Norton in the garden!
It’s time to…
Look at that! We’re washing up/tidying up/ cleaning up together.
Everything is tidy. Can I help?
| Reading:
Read a story
Read the words for parts of a house and places in a town
Recognize initial letters of words
Distinguish between he’s and she’s
Writing:
Write the words for parts of a house and places in town
Complete a crossword
Complete simple sentences
Listening:
Listen to a story
Recognize the words for parts of a house and places in a town
Follow a route through the house
Match the words that start with the same sound
Speaking:
Say a chant
Say a rhyme
Sing a song
Say what room someone is in
Say where things are on a simple map
Act out your own story
| Cognitive skills:
Play a finger game
Create your own version of a story
Identify pictures using sound effects
Identify missing pieces from jigsaw puzzle
Use simple coordinates (A3, B4) to describe position
Identify other words in a given vocabulary set Learning for life:
Helping at home
Cut and make: A paper house
|
| Festivals Peace day
| Peace, indigo, violet
| Objectives:
Find out about “International day of peace”
Learn the colours of the rainbow
Learn about colour mixing
Make a peace rainbow
|
| Festivals Christmas
| Card, robin, star, tree, angel, bell, candle
| Objectives:
Find out about Christmas in English-speaking countries
Learn a Christmas song
Make a Christmas card
|
| Festivals
Mother’s day
| Plant, picture, book
| Objectives:
Find out about Mother’s day in English-speaking countries
Make a Mother’s day card
|
| Children around the world Me and my family (units 1-3)
| Australia, Malaysia, Mexico, Canada
Where are you from?
I’m from…
Family, big/little sister
| Objectives:
Find out about the lives of children in four countries around the world
Locate countries on a map/globe
Talk about where you come from
Work on a ‘Personal album’
|
| Children around the world
Food and toys (units 4-6)
| Tacos, pineapple, burger, rice, curry Mask, snorkel, skateboard, bat
| Objectives:
Find out about the food children eat in other countries
Find out about the toys children play with in other countries
Work on a ‘Personal album’
|
| Children around the world
Pets and clothes (units 7-9)
| Parrot, tortoise Sandals, blouse, shirt
| Objectives:
Find out about children and their pets in other countries
Find out about the clothes children wear in other countries
Work on a ‘Personal album’
|
|
|