Выбор профессии с помощью английского языка


Скачать 404.17 Kb.
НазваниеВыбор профессии с помощью английского языка
страница1/6
ТипДокументы
  1   2   3   4   5   6
Выбор профессии с помощью английского языка.

Choosing a Career.

Автор – составитель Г. В. Зотова

. Школьное образование обеспечивает знание основ современной техники, вооружает учащихся общетрудовыми навыками и знаниями. Способствует правильному выбору профессии, учит общению в разных сферах, и английский язык играет в этом большую роль. Настоящее пособие представляет собой методическую разработку по данной теме. В работе представлены задания, позволяющие учащимся структурировать знания, более успешно усваивать учебный материал. Развивать языковое чутье, обогащать лексический запас. Выполнение предложенных заданий помогает формировать познавательные навыки, умение самостоятельно конструировать свои знания. Способствует активизации умственной и творческой деятельности учащихся. Пособие адресовано преподавателям английского языка. Материалы могут быть использованы на уроках, во внеклассной работе по предмету.

Я выбираю профессию.

Проблема выбора профессии стоит перед старшеклассниками всегда. В жизни каждого человека появляется момент, когда он вынужден задуматься о своем будущем после окончания школы. Кем быть? Как правильно выбрать свой путь? В нашей стране насчитывается более 7000 профессий. Каждый гол происходит обновление около 500 видов труда. Как не потеряться в этой лавине?

Анкетирование, проведенное мною в выпускных классах прошлых лет, показывает, что более половины из них точно знают, кем они станут. 15% даже не задумывались об этом, считают, что после службы в армии выберут профессию. 24% собираются учиться в техникумах и колледжах. На вопрос « Что влияет на ваш выбор?» 33% ответили – родители и родственники, 12,9%- материальное положение в семье.

Изучение темы « Выбор профессии» - одна из самых актуальных, включенных в школьную программу. Она близка каждому ученику, так как ему предстоит решить, кем быть. Эта тема имеет большое воспитательное значение. Проводя занятия на уроках английского языка, во внеурочное время я стараюсь влиять на формирование взглядов своих учеников, на выработку ими жизненную позицию. Вижу свою задачу не только в том, чтобы ученики усвоили языковый материал темы, но и в том, чтобы убедить их в правильном выборе профессии. Учащихся привлекает труд, связанный с информационными и компьютерными технологиями, популярными по-прежнему остаются профессии экономиста, юриста и бухгалтера. Пользуется популярностью сфера деятельности, связанная с техникой у мальчиков и, а девушки мечтают стать модельером-конструктором, дизайнером, экономистом. На селе предпочитают профессии социальной сферы (педагога, психолога, врача). Рабочие профессии мало кого интересуют.

Я стараюсь воспитывать уважение к любому труду. К людям, прославившимся своим трудом. Учащиеся учатся делать сообщения о своих планах на будущее, о выбранной ими профессии. О профессиях родителей и родственников, друзей.

Каждый человек имеет право выбрать профессию по душе, по своим способностям, работать по желанию в интересующей его области.

Выбранная мною организация работы над темой обеспечивает единство урочной и внеурочной деятельности, развивает их познавательные интересы, формирует умение самостоятельно добывать знания.

С различными профессиями ученики начинают знакомиться с первого урока во втором классе. Упражнение 3 первого урока гласит: «Догадайся и назови профессии или любимые занятия этих людей». Так шаг за шагом мы учимся называть различные профессии, слова и выражения, словосочетания, связанные с этой темой, учимся делать сначала маленькие сообщения, затем большие.

В проекте «Choosing a Career» хочу ознакомить вас с некоторыми приемами работы по этой теме. Почти все годы работы в школе была классным руководителем, и мне регулярно приходилось вести профориентационную работу среди моих выпускников. Радуюсь, когда они благодарят меня за оказанную помощь в выборе профессии.
Objectives:

  • To develop speaking, listening, reading and writing skills on the topic “Choosing a Career”.

  • To encourage children to express and support their own point of view, to be respectful and tolerant to different ideas.

  • To widen the pupils’ outlook.

  • To collect necessary information about professions for which a good knowledge of a foreign language is absolutely necessary.


Contents:

  • Introduction.

  • What’s Your Line?

  • My Future Profession.

  • Professions. Choose One of These Professions/

  • Открытый урок по теме Choosing a Career.

  • Situations for Dialogues. Speak on the Following Topics/

  • Советы изучающим язык. Английский язык и десять заповедей.

  • Teacher of English.

  • I want to be an Interpreter.

  • Irina Zotova. Advantages and Disadvantages of Teacher’s Profession.

  • Ten Characteristics of a Good Teacher.

  • Русско-английское стихотворение.

  • School Poems.

  • Role Games.

  • КВН « Профессии».

  • Лексико – грамматические упражнения к урокам.

  • Англо-русский словарь Choice of a trade.

  • Conclusion.

  • Literature.

What’s Your Line?

One day you will be at school for the last time. What will you do after that? Have you already decided on your future career? Are you sure of your interests and abilities? Every day you meet people with different professions and jobs. The postman brings you a newspaper. You bye a book from a shop assistant. You meet your teachers at school. You consult a doctor when you feel ill. The house you live in was designed by architects and build by bricklayers, electricians, carpenters. How did all these people choose their careers- out of the hundreds that there are?

Before you choose, you must ask yourself quite a lot of questions. What do you know you are good at? What do you enjoy doing? Perhaps you enjoy working with your hands. Or you may prefer using your head- your brains! Are you interested in machines? Or do you like meeting people? You mast be realistic about your interests and abilities. Your abilities should satisfy the requirements of the job. It is difficult to answer these questions. Many school-leavers are inclined to choose a ‘popular’ professions and, having done so, they are sure this is just that they want.

But soon they realize they have made a mistake which is difficult to correct.

Choosing your future career is not a simple matter, but a very important one, and nobody else can do it for you!


земля
MY FUTURE PROFESSION

What form are you in? I am in the ninth form (fifth, seventh) form

Do you think about you future profession? Yes, I do. (Of course, I do. No, I don’t.)

What type of profession would you like to get? I don’t know yet.

What do you want to be? I want to be a teacher ( an actor, a secretary,

a writer...)

When did you begin to think about you future At the age of 12 (when I was 13)

profession?

When have you made your choice? As for me, I have made my choice long

ago.

Who helped you to make a decision about My father,(mother, friend, teacher) your future profession? did.

What is the best way of preparing for your To do well at school and to learn all you

future job? can outside of school.

Is it easy to choose a profession? I think it is. (It is not easy.)

How can you find out some information I think by talking to my parents.

about any job which interests you? (my teachers, my friends)

Are there many professions in your country? There are many useful and interesting

professions.

What are they? They are: a teacher, a doctor, an actor…

What professions are popular in your country I don’t know exactly.

among the young people? I think they are: a secretary, a business

person, a designer, a lawyer…

What are your parents? My mother is … My father is…

Why have you chosen to be a …(a teacher…) Because I love children( I like to help

people, I want to travel a lot…)

image695

Professions

Actor(actress) doctor barber(парикмахер) dressmaker(портниха)

tailor(портной) seamstress (швея) chemist cosmonaut driver(водитель)

bus(lorry, taxi, tram, trolleybus)driver fireman(пожарник) guide militiaman

receptionist hairdresser (парикмахер-женский) salesgirl(salesman)-продавщица,продавец

inspector musician photographer nurse(няня, сиделка, медсестра) officer pioneer leader

pilot radioman secretary shoemaker shop-assistant seaman(моряк) sailor(моряк)

soldier surgeon(хирург) machine-operator caster(мебельщик) designer teacher engineer

typist(печатник) draftsman(чертежник) forge man(кузнец) fitter(монтажник) electrician(электромонтер) turner(токарь) worker milkmaid (доярка) cowherd(пастух)

pig-tender (свинарка) tractor-driver builder farmer agronomist miller(мельник) digger(землекоп) painter plumber(водопроводчик) plasterer(штукатур) mason(каменщик
Choose One of These Professions

architect artist book-keeper car mechanic cashier

computer programmer construction worker designer

doctor driver economist electrician

farmer fireman hairdresser historian housewife

lawyer librarian manager miner

musician nurse physicist pilot

postman research worker scientist secretary

shop assistant sales person tailor taxi driver

teacher turner TV reporter waiter

ag00011_ ag00013_

ag00016_ ag00022_

ag00020_ ag00027_

Открытый урок в 10 классе по теме « Выбор профессии» с использованием новых образовательных технологий.

Choosing a Career

Цели урока:

  • Обучающая - активизировать умения и навыки учащихся в устной речи по теме « Выбор профессии»;

  • Развивающая – способствовать расширению общего кругозора учащихся; развивать творческое воображение учащихся;

  • Воспитательная – воспитывать уважительное отношение к труду;

Задачи:

  • Закрепить лексико-грамматический материал по теме;

  • Обобщить изученный грамматический и лексический материал через серию различных языковых и речевых упражнений, а также в реальных ситуациях общения;

  • Развивать навыки чтения;

  • Развивать внимание, память, языковую догадку.

Оборудование: мультимедиа проектор, экран, аудиозапись рифмовки, презентация по теме урока, иллюстративная наглядность по теме «Профессии».

Ход урока

I.Организационный момент.

1). Приветствие.

Good morning, dear friends. I am happy to greet you at our English lesson. I am glad to see you happy and healthy today.

A happy day for me,

A happy day for you.

A happy day for everyone.

That’s what I wish – I do. The theme of our lesson is “Choosing a career”. We’ll speak about different professions. We’ll repeat and learn some new words, watch video, read some texts, describe pictures, play different games. Are you ready for the lessons? Let’s start.

2). Беседа с дежурным.

Who is on duty today? Who is absent? Why? What’s the matter to him? Is he ill? Did you visit him? What date is it today? What day is it today? What day was it yesterday? What season is it now? What is the weather like today? Is it cold (warm, sunny, windy, frosty, foggy) today?

3). Обмен репликами с учителем.

How are you today? How are you, Sveta? Are you ready for the lesson? Is Sergey ready for the lesson? Is Vera ready for the lesson? Have you done your homework? Why? Was it difficult for you?

4). Фонетическая зарядка

- Hello, my friends, hello!

It’s nice to see you again!

Hello, my friend, hello!

Tell me how are you today?

I am fine, thank you, I ‘m fine!

I am fine and what about you?

The same, thank you, the same,

The same, I am feeling fine, too.

- Monday for health,

Tuesday for wealth,

Wednesday is the best day of all.

Thursday for money,

Friday for lucky,

Saturday for crosses,

Sunday for rest of all.

5). Активизация лексических единиц по теме « Профессии» с показом картинок по данной теме What is this man?

II. Основная часть.

  1. Вводное слово учителя с демонстрацией слайдов на экране.

Every day many people work for us. Let’s call them our helpers. How do they help us?

A farmer grows all kinds of grain and vegetables for us.

A baker bakes bread for us.

A postman brings us letters, newspapers and magazines.

A barber cuts our hair, he shaves grown-up men.

A shoemaker mends shoes for us.

A dressmaker makes our clothes.

A driver drives cars, busses, and trolley-busses.

An engine driver drives a train for us.

A miner digs coal for us.

A turner turns metal parts.

A joiner makes furniture.

A builder builds houses for us.

A writer writes books for us.

An artist draws pictures for us.

A researcher makes experiments.

A fireman comes when somebody’s house is on fire. He puts out the fire.

A teacher teaches us many interesting things.

Перечисляются различные виды профессий, при этом на демонстрационном экране идет проекция слайдов с картинками различных профессий. Демонстрируются стихотворения – надписи к картинкам.

I am an artist, Mr. White,

I draw fantastic pictures!

My pictures are quite,

My pictures are bright,

I like my pictures very much.

I am a teacher, Mr. Black.

I teach fantastic kids!

My kids are wise,

My kids are nice,

I like my kids very much!

I am a baker, Mr. Brown,

I bake fantastic bread!

My bread is white,

My bread is light,

I like my bread so very much!

I am a farmer, Mr. Green,

I raise fantastic cows!

My cows are nice,
My cows are wise,

I like my cows very much!

I am a sailor, Mr. Blue,

I sail fantastic ships!

My ships are white,

My ships are light,

I like my ships very much!

I am a shoemaker, Mr. Red,

I make fantastic shoes!

My shoes are bright,
My shoes are light,

I like my shoes very much!

The window Cleaner

When I grow up and I want to be

A window cleaning man.

And make the windows in our street

As shiny as I can.

I’ll put my ladder by the wall

And up the steps I’ll go.
But when I’m up there with my pail

I hope the wind won’t blow.

The barber

Teddy Wink the barber

Went to shave his father

Soap slip

Cut lip

Teddy Wink the barber.

Doctor Stickles

Doctor Stickles tickled me

And I began to giggle.

Doctor Stickles tickled harder

Then I began to wiggle.

When doctor Stickles tickled my toes

I laughed and so would you.

Then I tickled doctor Stickles

Because he was ticklish, too.

  1. Беседа по прочитанному (перед учениками текст из презентационного материала). Учащиеся отвечают на вопросы How does a farmer (baker, postman…) help us?

  2. Отработка новых лексических единиц в устной речи.

Работа в режиме учитель-ученик; ученик- ученик;

My Future Profession

1. What form are you in? - I am in the 10-th form.

2. Do you think about your future profession? - Yes I do. No, I don’t.

3. What type of profession would you like to get? - I don’t know yet.

4. What do you want to be? - I want to be a teacher, an actor…

5. When did you begin to think about your future profession? – At the age of 12.When I was 13.

6. When have you made your choice? – As for me, I have made my choice long ago.

7. Who helped you to make a decision about your future profession? – My mother, my father…

8. What is the best way of preparing for your future job? – To do well at school and to learn all you can outside of school.

9. Is it easy to choose a profession? – I think it is. It is not easy.

10. How can you find out some information about any job which interests you? - I think by talking to my parents, my teachers, my friends…

11. Are there many professions in our country? – There are many useful and interesting professions.

12. What are they? – They are a teacher, a doctor, a driver…

13. What professions are popular in our country among the young people? – I don’t know exactly.

14. What are you parents? – My mother is… My father is…

15. Why have you chosen to be a teacher, a doctor …? – I love children. I like to help people.

3. Физкультминутка. Песня « When I was a tailor».

1). When I was a tailor, a tailor, a tailor

When I was a tailor, a tailor was I.

It was this way and that way

And that way and this way

When I was a tailor, a tailor was I.

2). When I was a dancer

3). When I was a singer

4) When I was a sailor

5) When I was a farmer

2).Исполнение песни « Johnny works»

Johnny works with one hammer, one hammer, one hammer,

Johnny works with one hammer.

Now he works with two.

Johnny works with two hammers, 2 hammers, 2 hammers

Jonny works with 2 hammers

Now he works with 3.

Johnny works with 3 hammers, 3 hammers, 3 hammers

Jonny works with three hammers

Now he works with 4.

Johnny works with four hammers, 4 hammers, 4 hammers

Johnny works with 4 hammers

Now he works with 5.

Johnny works with five hammers, 5 hammers, 5 hammers

Johnny works with 5 hammers

Now he goes to walk.

  1. Тренировка употребления лексики.

Ann wants to be a singer, does she? – Yes, I do. No, I don’t.

Nick wants to be a cleaner.

Sergey wants to be an actor.

Ann wants to be a doctor.

Kate wants to be a teacher.

Alex wants to be a driver.

Valera wants to be a manager,

Who wants to be a dentist?

  1. Игра Lucky numbers.

In 10 years what will happen to me?

In 10 years where will I be?

Will I be happy? Will I be alone?

Will I travel round the world?

Will I stay at home?

We’ll find your lucky number and you’ll be told your future.

Read and find your lucky number.

  1. When is your birthday? 29/7

  2. Add the numbers. 29+7=36

  3. Add the numbers again 3+6=9

  4. Your lucky number is 9.

Tell your partner your lucky number. Your partner will tell you your future from the chat My lucky number is 9.

You’ll be a farmer. You’ll have a lot of friends. You’ll be happy. You’ll work in Chuvashia. You’ll win silver medal.

  1. Teacher not rich lots of friends go to China win gold medal

  2. Computer operator famous 5 children live in the USA rich

  3. Dentist not famous lots of money live in Moscow study English

  4. Doctor happy long life work in India become a professor

  5. Pop star rich many fans work in London marry a pop star

  6. Nurse clever lots of clothes study in France travel lots

  7. Model famous long life live in Kazan own restaurant

  8. Artist talented three children live in Cheboksary own museum

  9. Farmer happy lots of friends work in Chuvashia win silver medal

  1. Разрешение проблемного вопроса.

Teacher: and now can you answer the question: which job is good? Which job is for you? And why?

Ученик строит высказывание на основании опоры:

A teacher is a good job for me.

A teacher works at school.

It is an interesting and important job.

III. Заключительная часть.

Подведение итогов урока.

Our time is up. I’d like to thank you for the lesson. You’ve worked very well and hard today. You know English very well. I give excellent marks to… good marks to…now write your task for the next lesson. Your home task will be to repeat words to the theme “Professions”. You are to write about your parents’ profession.

I want to know your opinions about our lesson.

Did you like our lesson?

Who was the best pupil today?

Was it interesting to you?

Were the tasks difficult?

Учитель читает стихотворение We are kind.

We are kind and we are clever

We are gay and we are sad.

And we’ll be great friends forever

Be with me and give your hands.

We say good-bye to teachers.

We say good-bye to toy.

We say good-bye to pupils

Because we’ve nothing more to do.

Thank you for coming

Thank you for your help.
  1   2   3   4   5   6

Похожие:

Выбор профессии с помощью английского языка icon«Углубленное изучение английского языка» по направлению подготовки...
Повышение уровня культуры образования, а также культуры общения, мышления и речи. 3 Знакомство с культурой стран изучаемого языка...

Выбор профессии с помощью английского языка iconКраткий курс грамматики английского языка с упражнениями по программе кандидатского минимума
Акцент делается на способы адекватного перевода тех грамматических конструкций, которые специфичны для языка и стиля научных и технических...

Выбор профессии с помощью английского языка iconАнглийского языка
П62 Пособие по домашнему чтению к практическому курсу английского языка. – М.: Изд-во владос-пресс, 2001. 160 с. – (Практикум для...

Выбор профессии с помощью английского языка iconРабочая программа по английскому языку в 8 классе подготовила учитель английского языка
Изучение иностранного языка в целом и английского в частности в основной школе направлено на достижение следующих целей

Выбор профессии с помощью английского языка iconРабочая программа по элективному курсу «Психология и выбор профессии» для 9а класса Составитель
Для учащихся девятых классов выбор профессии главный вопрос образовательного развития. Им важно сориентироваться в перспективности...

Выбор профессии с помощью английского языка iconНижегородский государственный лингвистический
Печатается по решению редакционно-издательского совета гоу нглу им. Н. А. Добролюбова. Специальность: 022600 – тмпияк. Дисциплины:...

Выбор профессии с помощью английского языка iconАннотация к рабочей программе По предмету «Иностранный язык (английский)» Класс
Составители: Дорогавцева Л. В., учитель английского языка первой квалификационной категории. Торопыгина З. В. учитель английского...

Выбор профессии с помощью английского языка iconУрока английского языка класс: 3 Тема урока: Профессии!
Базовый учебник: «Английский язык 2» авт. Верещагина И. Н., Бондаренко К. А., Притыкина Т. А

Выбор профессии с помощью английского языка iconКлассный час вместе с родителями «Кем быть и какими нам быть?»
Каждый человек в своей жизни делает два самых главных выбора, от которых зависит, как в дальнейшем складывается личная жизнь. Это...

Выбор профессии с помощью английского языка iconКлассный час вместе с родителями «Кем быть и какими нам быть?»
Каждый человек в своей жизни делает два самых главных выбора, от которых зависит, как в дальнейшем складывается личная жизнь. Это...

Вы можете разместить ссылку на наш сайт:


Все бланки и формы на blankidoc.ru




При копировании материала укажите ссылку © 2024
контакты
blankidoc.ru